حنانه حنانه ، تا این لحظه: 13 سال و 3 ماه و 23 روز سن داره

حنانه عسل مامان و بابا

رنده باد ایران. زنده باد روز عشق ایرانی سپندارمذگان...

1392/11/29 8:31
831 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

کلا ما عادت داریم دیر به دیر میایم و گزارش ماهانه میدیم. تو این مدت یعنی بعد از تولد حنانه تو بهمن تولد بابایی رو داشتیم که یه مهمونی کوچولو گرفتیم و کلی به بچه ها خوش گذش و البته تولد موقه ریحانه کوچولو هم بود که مامانی براش یه لباس عروس کوچولو دوخت.

اما دلیل اصلی اومدن امروز (سپندار مذگان).

 

در ایران باستان دوهزار سال قبل از تولد ولنتاین آریاییها روزی موسوم به روز عشق داشتند که در تقویم زرتشتی پنجم اسفند و در تقویم جدید ایرانی مصادف با بیست ونهم بهمن است.

(سپندار مذ) لقب ملی زمین بوده به معنی گستراننده مقدس فروتن. زمین نماد عشق است و چون زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را در دامان پر مهر مادری امان میدهد و می پروراند این روز روز گرامیداشت زن و زمین نامگذاری شده بود. پسوند (گان) هم به معنی جشن است و در نتیجه سپندار مذگان یعنی جشن روز زن و زمین.

این روز جشن زمین و گرامیداشت عشق است و این دو در کنار هم معنا پیدا میکرد. این روز روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده که زنان به همسرانشان با محبت هدیه میدادند و مردان زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده و از آنها اطاعت میکردند.

بیایید در این روز ما هم مانند نیاکان خود که پیشینه ای بسیار طولانی تر از اروپاییها داشتند روز عشق را گرامی بداریم که قدمت سپندار مذگان ما بیست قرن قبل تولد ولنتاین بوده است!!! و این روز را در میان دوستان رواج دهیم تا فرهنگ کهن غنی یمان را به فرهنگ نوپا و بیگانه غرب نفروشیم که مطاعی بسیار ناچیز است.  

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)